10 råd til overskrifter der øger åbningsraten i din e-mail marketing

Hvordan skriver du en overskrift (subject line) der øger åbningsraten i din e-mail marketing? Her er 10 gode råd, du kan starte med.

  1. Sørg for at dine mails ikke ender i SPAM-filteret

    Her er en liste over de kendte ord, der aktiverer SPAM-filteret:

    100 % gratis Garanteret
    Billigt Klik her
    Kredit Spar
    Tjen Køb nu
    Gratis Bestil nu
    Gave Søg nu
  2. Undgå ord der opfattes som SPAM

    Selvom ord passerer SPAM-filteret, er der stadig risiko for at modtageren opfatter dem som SPAM. Ifølge MailChimp gælder det især ord som “hjælp”, “spar x %” og “reminder”.
    Andre ting, der gør at du risikerer at din mail bliver opfattet som SPAM, er hvis overskriften indeholder:

    • Hele overskrift står med STORE BOGSTAVER
    • Stavefejl
    • ”HASTER”
    • Udråbstegn !!!!
    • ”Hej”, ”Hi”, ”Hello”
  3. Personalisering virker

    Forsøg at målret dit budskab så meget som muligt, fx ved at henvise til en bestemt lokalitet eller interesse. Undtagelsen hertil er brug af modtagers navn (fx “Kære Malene”). Det har været brugt så længe at det ikke længere har en positiv effekt – formodentlig fordi alle ved at det alligevel er en maskine der sender mailen. I stedet for at flette modtagers navn ind i mailen, så personaliser mailen ved at bruge “du” eller “din”. Det gør det mere vedrørende for læseren.

  4. Undgå superlativer

    Superlativer kan få overskriften til at virke useriøs og påtrængende. Læseren vil gerne selv afgøre hvorvidt et produkt fx er “perfekt”, “unikt” eller “særligt”.

  5. Overvej hvilken dag du sender din mail

    Der er ingen entydig regel for hvornår det er bedst at sende en mail. Det afhænger blandt andet af hvad det er du sælger. B2B virksomheder bør undlade at sende i weekenden – og mandag og fredag kan ofte heller ikke anbefales. Prøv at teste dig frem.

  6. Tal er generelt gode (10 råd, 50 %, 2 dage tilbage)

    – men lad være med at bruge det i hver eneste mail.

  7. 10 ord/tegn der sænker åbningsraten

    Undgå ord der får modtageren til at tænke ”den mail åbner jeg senere, den lyder til at tage tid at læse/se”.
    Senere har man nemlig glemt mailen i mængden af andre mails.

    Ifølge det amerikanske dialogmarketingbureau Adestra er de 10 værste ord at bruge i overskriften følgende:
    10 ord du bør undgå
    Adestra’s undersøgelse er baseret på analyse af 3 mia. sendte e-mails fordelt på 125.000 kampagner og 4 forskellige brancher (retail/B2C, konferencer/events, medie/publicering og B2B).

  8. 10 ord eller tegn der øger åbningsraten

    Ord der fortæller læseren at indholdet er noget der sker her og nu, eller som hentyder til noget der er hurtigt læst/set, øger åbningsraten. Det kan dog være en hårfin balance, fordi mange af de ord, der netop henviser til noget der sker her og nu, efterhånden opfattes som SPAM af enten pc’en eller modtageren selv, jf. punkt 1 og 2 ovenfor.

    Top 10 ord i Adestra’s undersøgelse over ord der øger åbningsraten er:
    10 ord der øger åbningsraten

  9. Lav korte men beskrivende overskrifter

    En tommelfingerregel er maksimalt at bruge 50 tegn. Men pas på at overskriften ikke bliver for kort. Eksempler:

    – ”Spar 10 % på alle t-shirts” (for kort og risiko for at blive opfattet som SPAM)
    – ”Til og med fredag sparer du 10 % på alle Boss t-shirts i Magasin Lyngby” (for lang – ikke hele overskriften bliver vist)
    – ”Netop nu. 10 % rabat på boss t-shirts i Magasin” (kort og beskrivende)

  1. Kend dine læsere

    Uanset hvor meget du gør ud af ovenstående 9 punkter, så er det helt afgørende råd i forhold til at øge din åbningsrate at indholdet er relevant for din målgruppe. Sørg for at kende din målgruppe så godt at du kan skrive indhold der er relevant for dem, der skal læse din mail.

Klik her for at læse mere om e-mail marketing, content marketing og dialog marketing