5 gode råd til en marketingplan der virker

Det er marketing og kommunikation der bedst kan skabe et samlet overblik over hvordan virksomheden ønsker at kommunikere til kunderne – ikke kun i markedsføringen, men også i salget, kundeservice, receptionen, bogholderiet etc.

Men hvordan laver du en god marketing- og kommunikationsplan, og hvordan får du dine kollegaer til at følge den?

Her er 5 gode råd til, hvordan du laver en marketingplan der virker:
  • FOKUSER PÅ DE STRATEGISKE MÅL

    Hvad er virksomhedens ambition, og hvordan understøtter marketing bedst disse mål? Lav en direkte sammenhæng mellem strategiske mål og aktiviteter, så det er forståeligt for alle, hvilken værdi de enkelte aktiviteter forventes at bidrage med.

  • BRUG DINE ERFARINGER FRA TIDLIGERE MARKETING AKTIVITETER

    Hvilke marketingaktiviteter har virket tidligere, og kan der gøres noget for at få endnu større udbytte ud af dem? Når du ved hvad de enkelte aktiviteter bidrager til forretningen, så kan du også bedre argumentere for og imod, hvilke aktiviteter du mener skal gennemføres, og hvilke du vælger at nedprioritere fremover.

    Eksempel:

    Hvis den messe, I ellers altid har deltaget på, ikke bidrager til bedre kundeoplevelse, øget salg eller til at nå andre af virksomhedens strategiske mål, så er det måske tid til at bruge tid og penge på noget andet, der giver mere værdi for forretningen?
    Læs mere om hvordan du vurderer hvad din marketing er værd her

  • PRIORITER VÆRDI FOR KUNDEN

    Er du i tvivl om hvilke marketing aktiviteter der skal prioriteres? Tænk i værdi for for kunden. Jo mere værdi for kunden, desto mere køber kunden og desto mere værdi giver det for virksomheden.

  • DOKUMENTER OG SYNLIGGØR PLANEN

    Sørg for at planen er dokumenteret og visuel, så alle kan se og forstå hvilke aktiviteter der er på planen, samt hvorfor og hvornår de gennemføres.

  • FORVENTNINGSAFTEM MED LEDELSEN

    Sørg for at afstem planen med ledelsen, før du lancerer! Det er ikke nok kun at afstemme med salgsledelsen, du er også nødt til at fremlægge den for den øverste ledelse.

    Det er så dig der er eksperten, og bør vide hvordan pengene investeres bedst muligt. Når ledelsen kender planen skaber du tryghed for, at du har styr på hvad der skal ske. Dermed falder risikoen for at de selv kommer egne forslag til aktiviteter.