Marketing for SMV

MARKETING FOR MINDRE OG
MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER

Valgmulighederne er næsten uendelige.
Men hvad skal man vælge, når man kun har få ressourcer?

Balancere med for mange opgaver

FÅ SUCCES MED DIN MARKETING

Det handler ikke om at lave en hel masse
.... men om at vide helt præcis hvilke aktiviteter
der bidrager mest muligt til salget!

Marketing rådgivning - kundeloyalitet

FIND GULDET OG PAS GODT PÅ DET!

Tilfredse og loyale kunder køber oftere
og mere end andre kunder. Men de forbliver kun loyale
så længe de føler sig værdsat!

Få rådgivning og vejledning til at komme i gang med de rigtige indsatser og aktiviteter, der skaber økonomisk vækst uden at jeres salgs- og marketingomkostninger stiger tilsvarende.

HVAD ER JERES UDFORDRING?

Måske har I haft succes i lang tid, men pludselig ændrer markedsvilkårene sig, og I får pludselig svært ved at tilpasse jeres forretning? Måske bruger I penge på salgs- og markedsføringsaktiviteter, der ikke har den ønskede effekt? Måske går det fint med at skaffe nye kunder, men omsætningen og indtjeningen vækster ikke tilsvarende? Eller måske mangler I interne ressourcer og kompetencer til at eksekvere?

Uanset hvad, så lad os tage en snak om det. Måske kan jeg hjælpe jer, og hvis ikke, så har jeg helt sikkert nogen i mit netværk, der kan.

HVORFOR BRUGE TID OG PENGE PÅ MARKETING?

Definitionen på marketing dækker over al den kommunikation, en virksomhed eller organisation laver med henblik på – direkte eller indirekte – at sælge virksomhedens brand, produkter eller services. Marketing er altså alle typer kommunikationsaktiviteter, lige fra annoncering, salgsmaterialer og events til dialog og artikler på de sociale medier eller PR.
Mulighederne for at markedsføre sig er nærmest uendelige efterhånden. Selv os, der arbejder med marketing hver dag, kan have svært ved at følge med I hvad der virker og ikke virker. Der kommer konstant nye former for marketing, som kunderne hurtigt tilegner sig, mens det for virksomhederne kan være svært at følge med udviklingen.

HVAD ER EFFEKTIV MARKETING?

Marketing er sjældent særlig billigt. Derfor handler det om at den marketing du laver, hurtigt tjener sig selv ind igen. Effektiv marketing handler om at finde frem til de marketing indsatser, som giver forretningen mest muligt afkast, hurtigst muligt.

Nedenfor er 5 gode råd til, hvordan du sikrer dig at du får værdi for dine marketing kroner. 
Synergi kopi

5 GODE RÅD TIL MARKETING DER VIRKER

  • LAV EN SALGS- OG MARKETINGPLAN

    Internationale studier viser at de virksomheder, der koordinerer salg og marketing, har 38% højere konverteringsrater i salget end andre virksomheder og formår at fastholde 36% flere kunder. De opnår dermed både øget omsætning og reducerede salgsomkostninger på en og samme tid.

    Din salgs- og marketingplanlægning er dermed en af de variable, der isoleret set har beviseligt allerstørst indflydelse på, om din virksomhed formår at øge omsætningen på toplinjen og indtjeningen på bundlinjen, uden at du behøver investere store formuer i at ansætte ekstra sælgere eller køre flere dyre reklamekampagner.

  • FOKUSER INDSATSER DER UNDERSTØTTER DE STRATEGISKE MÅL

    Du får ikke succes ved at eksekvere på en hel masse aktiviteter. Faktisk sker der nærmest det modsatte. I mister fokus og glemmer at både salg og marketings primære formål er at understøtte virksomhedens eller organisationens strategiske målsætninger.

    Succeskriteriet må derfor være at vide præcis hvilke aktiviteter der giver netop din virksomhed, med den baggrund og de ressourcer I har til rådighed, mest mulig værdi ud af de salgs- og marketingaktiviteter, I investerer i.

  • SØRG FOR AT ALLE INTERNT KENDER MARKETINGPLANEN

    Alle medarbejdere i en virksomhed har i princippet direkte eller indirekte kontakt med kunderne. Derfor har alle også en eller anden form for ansvar for salg og markedsføring af virksomheden. De bør vide hvad virksomheden står for, hvilke produkter eller services der sælges, hvem der sælges til og de vigtigste USP’s (unique selling points). Og de bør kende til de salgs- og marketingtiltag der gennemføres, så de kan bakke op omkring dem.

  • EVALUER EFFEKTEN AF HVER ENKELT INDSATS (og ROI hvis muligt)

    For at vide hvilke aktiviteter der bidrager mest muligt til at nå de strategiske ambitioner og til salget, så er I nødt til at evaluere jeres aktiviteter og eventuelt udregne en ROI (Return Of Investment) hvis muligt.

    Derudover har I brug for at vide hvilke alternativer I har til andre former for markedsføring og en idé om hvad de koster og hvilken effekt I kan forvente. Udfordringen i dag er at der stort set findes uanede muligheder. De traditionelle medier som fx annoncer i aviser og blade, messer, sponsorater, PR, TV- og radio-reklamer, direct mails etc. Og de gamle og nye digitale medier, fx hjemmeside, bannerannoncering, viral markedsføring på sociale medier, e-mail-marketing. Hvad skal du vælge, hvad koster det og hvad får du ud af det? Og hvem skal eksekvere?

    Det kan være dyrt og tidskrævende at skulle fastansætte en ressource eller teste sig frem selv. Derfor kan det godt betale sig at købe sig til ekstern hjælp fra mig eller en af mine kollegaer i branchen, der er vant til at arbejde med mange forskellige marketingkanaler i mange forskellige virksomheder. Kontakt mig for et uforpligtende møde til en snak om dine udfordringer – det koster ikke noget.

  • GLEM IKKE DE EKSISTERENDE KUNDER

    Hvis vi udelukkende fokuserede på, hvor vores marketing kroner ville være bedst og hurtigst tjent ind, så ville det uden sammenligning bedst kunne betale sig at fokusere på at få de eksisterende kunder til at blive længere som kunde. Det er nærmest blevet et alment kendt faktum at loyale kunder køber både mere og oftere end andre kunder, og at det i gennemsnit er ca. 5 gange så dyrt at sælge til en ny kunde frem for at mersælge til en eksisterende.

    Du kan læse mere om kundeloyalitet og kundekommunikation her