Hvilken pille skal jeg tage?

Denne artikel er dels inspireret af et par kundemøder jeg har haft for nylig, dels af en interessant dialog på Linkedin med en marketingprofessor på Middlesex University Brock Excutive MBA.

Det er med marketing som med slankekure – det tager tid, hårdt arbejde og tålmodighed at nå målet. Og så kræver det den helt rigtige kur.

Der findes ingen markedsføring vidunderpille som virksomheder kan tage så kunderne begynder at vælte ind. Det er der ellers rigtig mange virksomheder der håber på. Men de fleste slipper ikke for at skulle investere både en del tid og penge på markedsføring, hvis de vil øge salget. Spørgsmålet er derfor ikke hvilken pille I skal tage, men hvilken kur I bør benytte for at nå jeres mål med så få ressourcer som muligt?

Hvad er marketingkuren der øger salg og indtjening?

Når det gælder om at tabe sig er ”spis mindre og motioner mere…. og bliv ved med det for al tid fremover”, den eneste kur der reelt virker på sigt.

Tilsvarende kan man for marketing sige at kuren er:

”Vær synlig de rigtige steder og med de relevante budskaber… og bliv ved med det for al tid fremover” 

Marketingkuren i praksis

Hvor er de rette steder? Og hvad og hvordan skal I kommunikere i de forskellige kommunikationskanaler?

Her må jeg desværre igen skuffe. Der findes ingen ”one-size-fits-all”-løsning. Svaret afhænger bl.a. af:

  • Hvad der gør jeres virksomhed/produkt unik(t), og hvad der er jeres nuværende position i markedet?
  • Hvem der er jeres målgruppe(r)?
  • Hvilke ressourcer er I villige til at investere (tid, kompetencer, penge)?
  • Hvad er målet med jeres markedsføring – fx øget kendskab, nysalg, mersalg, øget kundeloyalitet eller ny positionering (fx som LIDL forsøger at gå fra discount image til det sunde alternativ) etc.

3 anbefalinger der øger chancen for at jeres marketingsindsats bliver en succes

    1. Kend jeres mål og målgruppen:

      Det altafgørende for at få succes med jeres markedsføring er at I ved:

      • hvem det er I gerne vil have køber jeres produkter, og hvordan deres købsproces er (dvs. hvem og hvad præger deres behov og præferencer – og hvordan udvælger de normalt deres leverandører?)
      • hvad det er I gerne vil opnå, dvs. hvad I vil have kunden skal gøre (fx overveje køb, købe, købe mere, købe oftere, forblive kunde længere etc.).
    2. Find de relevante budskaber:

      Når I er klare på jeres mål og målgruppens købsproces, så ved I også hvad kunden vil opfatte som relevant i de forskellige faser af købsprocessen. Kundens behov og præferencer i de enkelte faser i købsprocessen sammenholdt med det I gerne vil have kunden til at gøre, afgør hvilke budskaber der er relevante at kommunikere.

    3. Find den optimale løsning i forhold til de ressourcer I er villige til at:

      Nu mangler I blot at beslutte hvordan, dvs. i hvilke kanaler, budskabet skal kommunikeres til kunden. Valget afhænger af budskabet og de ressourcer (tid, kompetencer og penge). I kan eller vil investere i projektet. Der er ingen former for markedsføring der er 100% gratis. Uanset hvad I vælger skal der investeres tid eller penge.

      Sociale medier er måske nok en billig kommunikationskanal, men det tager tid at opbygge kendskab den vej og det kræver endnu mere tid at I har tid til at være konstant synlig med posts på diverse sociale platforme. Omvendt er TV-reklamer en fantastisk måde at nå ud til rigtig mange kunder på kort tid og skabe hurtigt salg på især B2C, men det er de færreste der har de mange millioner det koster at udvikle film og betale for annoncering. Og I de fleste tilfælde vil det også være at skyde gråspurve med kanoner.

      For langt de fleste virksomheder, gælder det derfor om at finde den helt rigtige balance mellem investering og output.

Vil I have hjælp til at komme i gang med en marketing-og kommunikationsplan, der passer til jeres virksomhed og kunder, så læs mere her.